Hoe kan ik als bedrijf afval scheiden?

by admin
Hoe kan ik als bedrijf afval scheiden?

Wanneer je een bedrijf hebt, dan krijg je te maken met afval. Daarnaast ben je als ondernemer verplicht om je afval op een goede manier te verwerken en daar administratie van bij te houden. Het scheiden van afval is daar een belangrijk onderdeel van; in dit artikel vertellen we je hoe je dat doet.

Restafval

We beginnen met het afval dat je overhoudt nadat je alles goed hebt gescheiden. Dit noemen we restafval; hieronder vallen dingen zoals kapotte glazen, koffiecups, gebruikt of vettig papier, folie verpakkingen van medicijnen en kauwgom, chipszakken en bioplastic. Dit laatste klinkt je wellicht vreemd in de oren, vanwege het woord ‘bio’; echter duurt het zeer lang voordat het gecomposteerd is, waardoor er deeltjes plastic achterblijven en dat zorgt ervoor dat het niet goed gerecycled kan worden.

Het spreekt voor zich, maar we benoemen het voor de zekerheid toch maar even: je mag ook geen lampen of spotten, batterijen, kapotte stekkers of andere apparaten bij het restafval doen; deze kun je inleveren bij een supermarkt of de milieustraat.

Vertrouwelijk papier

Binnen een bedrijf kom je veel in aanraking met papier, met name vertrouwelijke documenten, zoals klant- en personeelscontracten en overige interne documentatie. Gelukkig is er al veel gedigitaliseerd, maar een bedrijf kan niet bestaan zonder dat er af en toe papier gebruikt wordt om het een en ander op te schrijven bij een vergadering, tijdens een telefoongesprek met een klant en het afdrukken van contracten en facturen. 

Voor al het papier dat er in het bedrijf gebruikt en uiteindelijk weggegooid wordt, is er de rolcontainer voor vertrouwelijk papier. Het voordeel van een speciale container voor vertrouwelijke documenten, is dat deze op slot zit en het papier door een kleine gleuf de container in gaat; alle vertrouwelijke informatie is dus beschermd. Wanneer de container geledigt wordt en het afvalbedrijf het papier gaat verwerken, wordt eerst alle inkt verwijderd en daarna gaat het met al het andere papier en karton mee om gerecycled te worden. 

Ander afval

Uiteraard is restafval en vertrouwelijk papier niet het enige soort afval dat je tegenkomt in je bedrijf. De soort containers die je moet huren om je afval goed te scheiden zijn afhankelijk van jouw bedrijf; zo huur je voor de horeca onder andere een container voor glas, eentje voor etensresten en een container voor plastic en drankkartons. Heb je een tandartsenpraktijk, dan mag een container voor gevaarlijk en chemisch afval niet ontbreken en een aannemer of bouwbedrijf kan niet zonder bouwcontainers. Omdat er zo veel verschillende containers zijn, kan het lastig zijn om de juiste te vinden voor jouw bedrijf. Een tip bij het huren van een afvalcontainer is om verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken; niet alleen kom je zo aan de juiste container, maar je kunt ook de goedkoopste deal vinden.

Bewust omgaan met afval

Zoals we in de inleiding al zeiden: het is voor bedrijven en ondernemers verplicht om hun afval op een goede manier te verwerken en hier een administratie van bij te houden. Naast het scheiden van afval, kun je als bedrijf ook samenwerken met afvalbedrijven die erom bekend staan dat ze het afval op een milieuvriendelijke manier verwerken; zo ga je als ondernemer extra bewust om met afval en draag je een steentje bij aan een schonere aarde. Het afvalbedrijf waar je mee samenwerkt verwerkt het gescheiden afval dan zodanig dat het hergebruikt of gerecycled kan worden.

Dit vind je misschien ook leuk

Een fervent lezer van alles omtrent finance? Bij Financieel Vakblad zit je goed. We bieden nieuwe inzichten, informeren en inspireren. Hiermee proberen we op een gezonde manier bij te dragen aan de informatie voorziening voor de financiële sector.

Tip van de redactie

Laatste berichten