De laatste tijd komt green marketing steeds hoger op de prioriteit van het bedrijfsleven te staan. Steeds meer komt het groen denken van bedrijven naar voren. En dat is natuurlijk ook best logisch. We zijn ons er steeds meer van bewust dat we zuinig moeten zijn op onze huidige middelen.
Wat houdt green marketing in?
Green marketing wordt ook wel duurzame marketing of eco-marketing genoemd. Simpel gezegd richt deze vorm van marketing zich op de ecologische afdruk van bedrijven en hoe milieuvriendelijk deze bedrijven handelen.
Je kan als bedrijf zijnde je imago een flinke boost geven door te laten zien hoe jij er je best voor doet om een bijdrage te leveren aan een betere, duurzame wereld. Met green marketing kan een bedrijf niet alleen duurzamer inkopen, maar ook duurzame producten in de handel brengen of te laten zien dat het product op een ecologische manier is vervaardigd.
Waarom is green marketing zo belangrijk?
Er is natuurlijk een reden waarom duurzame marketing een steeds grotere plaats inneemt. We beginnen steeds meer te beseffen dat onze energiebronnen een keer op zullen raken. Om toekomstige generaties ook een goed leven te kunnen bieden is het belangrijk om niet alleen in economische waarde te denken maar ook in ecologische en sociale waarde.
Omdat bedrijven op deze ontwikkeling inspelen, ontstaat er ook meer bewustzijn onder de doelgroep. Dit zorgt er weer voor dat er dan een nieuwe markt ontstaat voor mensen die kiezen voor groene producten. Zij willen tenslotte zelf ook graag hun steentje bijdragen.
Bedrijven die kiezen voor green marketing zullen op termijn profiteren van meer loyaliteit van hun klanten. Omdat een fris imago en een positief merk verantwoording uitstraalt naar de doelgroep toe, zullen deze je bedrijf steeds interessanter gaan vinden.
Hoe kan je zelf green marketing toepassen?
Er zijn voor bedrijven een aantal manieren waarop green marketing eenvoudig toegepast kan worden. Met deze tips maak ook jij je bedrijf een stuk groener:
Recycling
Iedereen weet dat het recyclen van producten niet iets is van vandaag. Toch is het wel zo dat er tegenwoordig een meerwaarde in zit. Je kan hier als bedrijf aan meewerken door producten terug te vragen nadat ze gebruikt zijn, de restanten na gebruik ophaalt of door een winactie op te zetten.
Hernieuwde energie gebruiken
Om het verbruik van de industrie te verminderen is windenergie een geweldige oplossing. Alleen geldt hierbij wel dat dit een oplossing is die het beste past bij bedrijven die genoeg financiële ruimte hebben hiervoor.
Slim ruilen
In plaats van je energie ergens vandaan te halen, kan je ook de keuze maken om je energieverbruik aanzienlijk te verminderen. Dit kan je onder andere doen door voor Led Verlichting te kiezen.
Samenwerken
Door als bedrijf samen te werken met leveranciers en partners kan je met elkaar groener worden. Je kan oplossingen aandragen in zowel het productieproces als het logistieke proces.
Greenwashing
Helaas zijn er ook genoeg bedrijven die niet meedoen aan green marketing. Er zijn bedrijven die zich wel als groen voordoen maar dit beslist niet zijn. Juist daarom is het belangrijk om je doelgroep te laten zien dat jij hier wel waarde aan hecht en laat zien welke stappen je hiervoor onderneemt. Door je doelgroep mee te nemen in je verhaal maken ze kennis met jouw manier van verduurzamen.