Steeds vaker worden er tegenwoordig ondernemingen opgericht die andere waarden hebben dan alleen het maken van winst. Er zijn een aantal signalen die erop wijzen dat het huidige economische gedachtegoed wat we hanteren niet meer zo goed functioneert.
Redenen hiervan zijn een aantal zaken zoals het opraken van natuurlijke grondstoffen, milieuvervuiling en de financiële crisis. Door deze signalen zijn we anders over ons economische systeem gaan denken. Het besef ontstaat dat we het anders moeten gaan doen.
Ondernemen, maar dan niet alleen voor het geld
Binnen de Nieuwe Business Modellen wordt er steeds vaker naar meer dan alleen maar financiën gekeken. Dit levert een totaal andere manier van ondernemen op. Geld verdienen kan tegenwoordig heel goed samengaan met voor elkaar zorgen, veiligheid creëren en het beschermen van de natuur.
Wat de nieuwe businessmodellen betreft, tegenwoordig komt het woord business in de klassieke betekenis hierbij min of meer tussen haakjes te staan. Zodra geld niet meer alles bepaalt, vraagt dit om een andere manier van denken. Niet alleen over geld maar ook over transacties en wat echt van waarde is.
Waarde als winst
Behalve economische winst staan tegenwoordig ook zaken als ecologische en sociale winst centraal. Maar de vraag rijst dan natuurlijk waar je dan aan moet denken. Het betreft hier zaken zoals inspiratie, stimulatie en betrokkenheid. Daarnaast gaat het ook om biodiversiteit, verbeterde luchtkwaliteit en het spreiden van risico.
Tegenwoordig zijn er om deze reden dan ook een aantal nieuwe business cases. Zo zijn er bedrijven die een gratis werkruimte aanbieden aan ZZP-ers. Deze kunnen hierdoor sneller en eenvoudiger hun netwerk uitbreiden.
Ook zijn er lokale kledingverhuurbedrijven, energiemaatschappijen, fabrikanten, ouderenzorg, organisaties voor ontwikkelingssamenwerking, buurtboerderijen enzovoort. Ieder van hen heeft een compleet eigen concept wat betreft waardecreatie.
Verbinden en samenwerken
Een belangrijke competentie van het nieuwe ondernemen is het vermogen om te verbinden. Door dit als bedrijven onder elkaar te doen ontstaan er allerlei nieuwe configuraties. Zowel particulieren, buurtinitiatieven en lokale overheden worden door samen te werken met elkaar verbonden.
Het is bij dit soort configuraties lastig om nog in termen van bezit te denken. Want de grote vraag is natuurlijk wie de eigenaar van het betreffende netwerk is. Het is in dit geval dan ook beter te spreken over toegang tot het netwerk.
In de Nieuwe Business Modellen wordt tegenwoordig waarde gecreëerd aan de hand van co-creatie. Dit houdt ook in dat de risico’s gespreid worden. Op die manier wordt er door bedrijven en community’s verantwoordelijkheid opgebouwd. Dit houdt in dat er bereidheid moet zijn voor een samenwerking op de langere termijn.
Voorwaarden
De nieuwe businessmodellen hebben met elkaar gemeen dat ze een eigen invulling geven wat betreft het genereren van meer waarde. Toch zijn de bouwstenen waar al deze modellen mee worden gemaakt steeds hetzelfde.
Een nieuw business moet aan vier punten voldoen. Dit zijn kennis delen, verbinden, bewust worden en meervoudige waardecreatie. Vervolgens gaat het om specifieke configuratie van deze 4 elementen. Zij zorgen ervoor dat ieder soort model toch een uniek karakter heeft.